התמכרות למחשבים ואינטרנט

המונח "התמכרות לאינטרנט" "internet addiction" מתייחס לשימוש כפייתי באינטרנט ולהצגת מצב-רוח רגזני בתקופות של אי-גלישה, ומסוּוג כהפרעה טורדנית-כפייתית-טורדנית (OCD). ייתכן שמדובר בהפרעתה של שליטה בדחפים, החולקת מאפיינים משותפים עם תלות בסמים. קיים כאן גם ההתמכרות לאינטרנט כרוכה בעיסוק-יתר בנושא, בשינויי מצב-רוח, בסבילוּת, בגמילה, במצוקה נפשית ובהפרעה תפקודית. התופעה יכולה להיות חמורה, או מתונה או ברמת-ביניים כלשהיבטווח ביניהן.

על-אף היתרונות העצומים המתלווים הגלומים לבשימוש באינטרנט, נוהגים לייחס לו גם חסרונות, ביניהם: השפעה רעה על תפקוד המשפחה, גרימת מתח ביחסים בין-אישיים, הקטנת היצרנות האישית במקום העבודה, הנצחת מידע שגוי והופעה או החמרה של בעיות רגשיות אצל המשתמשים. כמו כןנוסף על כל אלה, האינטרנט עצמו עשוי עלול להוות מושא התמכרות.

התמכרות לאינטרנט מאופיינת על-ידי גלישה מופרזת (המוגדרת מעל 38 כיותר משלושים ושמונה שעות בשבוע), קושי להפסיק את הגלישה ופגיעה במהלך חייו של הפרטאדם. הגלישה יכולה להיות עבור לכל מטרה שהיא, החל בבדיקת דואר ואיסוף מידע, וכלה בצפייה בחומר פורנוגרפי או לצורך היכרויות. אי-שימוש עשוי להיות מלוּוה עלול לעורר בעצבנות, אי-שקט ותוקפנות, כמו כן, ניתן לראות ולהוביל לעיתים גם לדיכאון, לחרדה חברתית ולשימוש בחומרים ממכרים. המכורים מאומתאפיינים בערך עצמי נמוך ובקשיים חברתיים, והשלכותיה של ההפרעה כוללותים ירידה בלימודים ובעבודה, בעיות בקשרים חברתיים, בעיות שינה, פגיעה בפעילות היומיומית, ובעיות כלכליות עקב רכישות מופרזות או הימורים.

מחקר חדש: בני הנוער הישראלים מובילים בהתמכרות לגלישה ברשת

פרופסור דנון בתכניתם של אברי גלעד והילה קורח מסביר על התמכרות לאינטרנט של בוגרים ובני נוער על ההשלכות של התופעה והשפעתה על העתיד של הגולשים

 

התמכרות לאינטרנט עשויה לחול להתפתח בכל גיל ובכל שכבה חברתית-כלכלית וסוציו-אקונומית. כאשר על-פי הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה, ב-61% מהמקרים המדוּוחים מדובר מהדיווחים על בעיה זו הם על ידי בנשים. חוקרים מזהירים כי שתי קבוצות נמצאות בסיכון להפרעה: האחת – בני עשרה; והאחרת – גברים ונשים בשנות החמישים לחייהם, הגולשים מתוך הבדידות של "הקן הריק". בשתי הקבוצות התסמינים קשים לאבחון, ומתבטאים בחוסר שינה, בחרדות כאשר הם מנותקים מהאינטרנט, בהתנתקות ממשפחה וחברים, ואף בדיכאון עמוק. כמו-כן, חרדה חברתית, הפרעתה של שליטה בדחפים, הפרעת אישיות סכיזואידית והפרעות קשב שכיחות בקרב המכורים. אחת הבעיות המרכזיות הנובעות משימוש מופרז באינטרנט הוא היא ירידה בקשרים החברתיים. מספר מחקרים אחדים הראו כי שנערכו הצביעו על כך שככל שבני-הנוער השתמשו יותר באינטרנט, כןך נרשמה אצלם הראו ירידה במעורבות החברתית וברווחה הנפשית, וחלה אצלם עלייה בתחושות של בדידות ודיכאון. הסברים אפשריים אחד לכך הם הוא שהזמן שבו הם מחוברים לאינטרנט בא על-חשבון הזמן שהוקדש קודם לכן לחברים. הסבר אחר הוא, שמתבגרים אלהו יוצרים חברויות "וירטואליות" דרך הרשת, במקום חברויות בחיים האמיתיים, שהן חזקות, משמעותיות ותומכות יותר. נראה כי קשרים שנוצרים דרך האינטרנט הינם משמעותיים במיוחד, כנראה, עבור לאנשים בודדים וחרדים יותר המתקשים ליצור קשרים במקומות אחרים. מעניין לציין, עם זאת, שנראה כי שלאחר כשנתיים של חיבור לאינטרנט ההשפעה השלילית על היחסים החברתיים פוחתת, אולי בגלל משום ש"נרגעים" מן החידוש ומתחילים להשתמש ברשת בצורה יעילה יותר.

כמוני | 03.03.2015

האינטרנט בכלל, בדגש על והצ'טאט, באופן מיוחד הם הוא מדיום ממכר, ושימוש אינטנסיבי בו בהם עלול לגרום לאובדן תחושת הזמן. ללא השגחה מתאימה וניהול זמן נכון, ילדים ובני-נוער המשתמשים בכלי זה, עלולים לזנוח את חובותיהם לבית-הספר ואת חבריהם, למען הצ'טאט באינטרנט. נוסף על החשש מפני התמכרות לאינטרנט, הורים ומחנכים רבים מביעים דאגה שהשימוש הנפוץ בצ'טיםאטים וב-IM בקרב בני-הנוער, עלול לפגוע באופן משמעותית בכושר הביטוי וביכולת הכתיבה, בשל העובדה כי שבני-הנוער נוהגים להשתמש בשפת קיצורים, בסלנג ואיובאמוטיקונים (Emoticons) לצורך תקשורת על-גבי הרשת.

בשנים האחרונות פורסמו מחקרים אינאין-ספור מחקרים על מכורים לאינטרנט, המכונים "נטהוליקס". איגוד הבריאות האמריקאי קבע כי 18,000,000 שמונה-עשר מיליון נשים וגברים ברחבי העולם, המהווים כ-6% מגולשי האינטרנט, מכורים לרשת. בישראל הוערך מספר הגולשים בשנת 2001 בכמיליון גולשים. מכאן, שכשישים אלף מהם סבלו לקו מבהתמכרות למחשבים ולגלישה באינטרנט ברמות שונות. הורדת מחירי המחשבים והגישה הקלה לרשת גרמו להתפשטות הבעיה לכל שכבות הגיל. אנשי חינוך רבים, בארץ ובעולם, הבחינו אצל בני-נוער בסימפטומים בתסמינים של עייפות, עיניים אדומות, חוסר עניין בלימודים, ריחוק מחברים וכדומה. בירור העלה כי שבני-נוער אלה מקדישים שעות פנאי רבות למחשבים ולאינטרנט, לעיתים עד למצב של התמכרות. לא הטכנולוגיה היא זו שממכרת אותם; הם מכורים לאהבה, לריגוש, לפנטזיה – לקשר.

The Times of Israel | 28.10.2014
ישראלים רבים מעדיפים גלישה באינטרנט לפני – משפחה מערכות יחסים וסקס 
Many Israelis would dump family, sex – and mom – before Internet

 

קיימות שלוש גישות שונות המתייחסות להתמכרות לאינטרנט:

  1. הגישה הביולוגית גורסת כי אצל האדם המפתח התנהגות כפייתית מתרחשים שינויים כימיים, אשר בסופם המסתיימים בשחרור של דופמאמין, סרוטונין ונוראדרנלין, הגורמים לשינוי במצב-הרוח ובהתנהגות. בהמשך, הדרך ההתמכרות מאפשרת שיווי-משקל ותחושת אופוריה, המהווים חיזוק חיובי המעודד שימוש ותלות.
  2. הגישה הפסיכולוגית גורסת כי התניה קלאקלסית הינה חשובה ביצירת התנהגות ושימורה. העוררות הגופנית הפיזית עשויה להיות מותנית בסממנים חיצוניים, כגון ראיית המחשב, הדלקתו או שמיעת קולותיו. הגולש עשוי לפתח תלות ברגשות – כגון התרגשות, גירוי, קנאה, תקווה או הפתעה – הנגרמיםות מעצם השימוש במחשב. בנוסף, גם התניה אופרנטית מהווה היא תהליך המסביר את הופעת ההתמכרות ושימורה. במצבי התמכרות, חומר או פעילות מסוימים עשויים לספק לאדם חיזוקים בעלי השפעה מיוחלת על הרגשות וההתנהגות. במקרה זה החיזוק עשוי להיות שמירה על קשר עם אנשים או השגת מידע.
  3. הגישה החברתית מכירה בעובדה כי דינאשדינמיקות משפחתיות וחברתיות, וכן התנהלות העולם המודרני, מעודדות שימוש באינטרנט. אדם עשוי לפנות לאינטרנט על-מנת לברוח ממצוקה, אך גם שימוש תדיר עשוי עלול ליצור מצוקה בדרך של פגימה חברתית או תעסוקתית. האינטרנט עשוי להיתפס כאמצעי לסיפוק צרכים ראשוניים, וסביבת הגלישה עשויה להגדיל את הסיכויים לשימוש פתולוגי. ככל שסביבת הגלישה נתפסת כנוחה יותר עבור הלגולש, עולה גובר הסיכוי כי הגולש שהוא לא ירצה לעזוב סביבה זו. כמו-כן, אם אדם מבלה את מרבית זמנו באינטרנט, הוא עשוי עלול לא לפתח את הכישורים החברתיים.

טיפול

הסובלים הלוקים מבהתמכרות לאינטרנט עשויים להגיב הן על תרופות והן על טיפול שיחתי (פרטני או קבוצתי). אם קיימת הפרעתה במצב-הרוח או אם המטופל סובל לוקה גם מבהפרעה טורדנית-כפייתית-טורדנית, אזי מומלץ לנקוט בטיפול תרופתי. כמו-כן, מומלץ שרופאים ובעלי ואנשי מקצועות בריאות הנפש יהיו עֵרים לתופעה מתרחבת זו ולתפקיד שהם צריכים למלא במקרים של שימוש-יתר באינטרנט. התייחסות מצד של גורמי בריאות הנפש להשפעות השליליות של האינטרנט עשויה למנוע משברים נפשיים אצל מקצת הגולשים.